Povestea fotografiei: Masina de epoca
Sibiul este un oras vechi care pastreaza cu mare fidelitate aerul unei urbe interbelice. Tocmai de aceea Sibiul devine scena unor fotografii de exceptie, mai ales atunci cand subiectele par desprinse din acea vreme.
Un exemplu este fotografia realizata de Daniel Baltat, bine-cunoscutul fotograf sibian, care a ales centrul vechi al orasului ca decor pentru o sesiune foto de prezentare a colectiei vestimentare a creatoarei de moda, Diana Ribana. In aceasta sesiune designerul a ales sa fie si model si sa isi prezinte singura creatiile.
Alegerea pictorialului retro a venit ca raspuns la intrebarea “retorica”, asa cum ne-a spus chiar fotograful, “ce e la moda si nu se demodeaza?” Vintage-ul a prezentat mereu o atractivitate speciala, care s-a pastrat intotdeauna, si care se va pastra si peste ani. Atmosfera pe care o oferea centrul orasului se potrivea cu ideea hainelor care trebuiau fotografiate, iar masina de epoca, un Ford Cabrio din 1928, a completat la perfectie cadrul, accentuand si mai mult valoarea vestimentatiei.
Ca locatie a fost aleasa o straduta mai putin circulata, pentru a nu atrage foarte mult spectatori nedoriti, care sa distraga atentia celor doi protagonisti, fotograful si modelul. Dupa alegerea locatiei si obtinerea aprobarilor necesare folosirii masinii intr-o zona istorica unde vehiculele nu au voie, urmatorul pas a fost alegerea timpului cel mai potrivit pentru realizarea fotografiilor. A fost aleasa o ora in amurg, pentru o combinatie reusita a jocului de lumini si umbre. Imbinarea celor trei tipuri de lumina, in cazul acesta fiind lumina de blitz, lumina stradala si lumina amurgului, a reprezentat o mica provocare, dar experienta lui Daniel si calitatea echipamentului folosit au transformat sesiunea foto intr-una fara probleme.
Ca lumini au fost utilizate doua blitzuri Hensel ExpertPro Plus 500Ws, iar ca sursa de alimentare s-a folosit un generator portabil cu acumulator, Hensel Visit MPG 1500. Accesoriile suplimentare pentru controlul luminii au fost o blenda Photoflex soft/gold, un trepied Manfrotto 190CXPRO3, un softbox si umbrela, ambele Hensel.
Schema de lumini a cuprins o lumina principala la 45 grade stanga sau dreapta depinde de caz, cu un softbox, iar ca lumina de contur s-a folosit a doua lumina cu umbrela plasata aproximativ la 135 grade dreapta. Blenda a fost utilizata pentru a mai diminua umbra data de lumina principala.
Motivul pentru care s-au folosit doua surse de lumina a fost in primul rand rapiditatea, pentru a putea asambla si aduna totul cat mai repede, iar in al doilea rand deoarece nu era nevoie de utilizarea mai multor surse. De asemenea s-a evitat folosirea lampilor de modelare pentru a economisi energia bateriei.
Ca si “secrete” folosite de Daniel in realizarea acestor fotografii, a fost, in primul rand, o sincronizare lenta a aparatului cu lumina blitzurilor. Motivul sincronizarii lente este acela de a permite si luminii ambientale sa influenteze fotografia. S-a procedat astfel pentru a da naturalete imaginii si a prinde si ambianta corecta a locului in care a fost facuta fotografia. Pentru aparat s-a folosit trepiedul Manfrotto190CXPRO3.
Un alt secret pe care Daniel a fost de acord sa il imparta cu noi a fost reprezentat de setarile aparatului foto. Astfel valoarea ISO a variat intre 800 si 1600 pentru a capta suficient si din lumina de zi dar si din lumina data de ambianta stradala, fapt ce i-a dat un farmec aparte imaginii. Timpul de expunere a fost si el destul de lung, 1/50 sec in fotografiile cu mai multa lumina de zi si 1/2 sec in fotografiile cu mai multa lumina de strada. Diafragma folosita este una medie de f:5,6 pentru a avea un camp de profunzime acceptabil.
Pentru o fotografie reusita e nevoie, in primul rand, de foarte multa imaginatie. Prin urmare, atunci cand aveti o idee, puneti-o in practica, doar asa veti putea obtine fotografii inedite. Adunati-va prietenii si echipamentul foto, alegeti o locatie potrivita pentru ceea ce aveti in minte si incepeti sa fotografiati.
[slideshow]