Fotografia panoramica la indemana oricui
Fotografia panoramica la indemana oricui
Realizarea unei fotografii panoramice poate parea un lucru complicat si specializat la prima vedere, insa folosind echipamentul potrivit si respectand cateva reguli simple, lucrurile devin mult mai usoare.
Prin aceasta scurta lectie am incercat sa va oferim cateva sfaturi de baza, care respectate, speram sa fie de ajutor, mai ales celor pasionati de fotografia panoramica si aflati la inceput de drum in acest domeniu.
Echipament necesar
Pentru o fotografie panoramica un echipament necesar minim include, in primul rand aparatul foto, preferabil un DSLR, deoarece permite o mai mare posibilitate de modificare a setarilor. Astfel puteti folosi fie programul manual, pentru cei mai experimentati, fie prioritatea de diafragma, care usureaza realizarea setarilor.
In ceea ce priveste obiectivul, este preferat unul wide, dar nu fisheye, deoarece in cazul ultimului tip de lentila, deformarile sunt prea puternice, existand posibilitatea ca programele de procesare sa nu le poata corecta.
Urmatorul obiect pe lista unui fotograf care doreste sa faca fotografie panoramica este trepiedul. Acesta trebuie sa fie potrivit pentru echipamentul foto sustinut, in ceea ce priveste greutatea si sa fie stabil – deoarece in timpul realizarii fotografiilor veti fi nevoit sa va invartiti in jurul lui. Alta caracteristica de care trebuie sa tineti cont este greutatea trepiedului, deoarece acesta trebuie usor de transportat la locul realizarii fotografiilor, pentru ca nu o sa fie un lucru placut daca ajungeti foarte obosit in locatie. De asemenea este de preferat ca trepiedul sa fie usor de montat si strans, caracteristica care se va dovedi utila daca doriti realizarea mai multor panorame, din puncte diferite, necesitand sa va deplasati din loc in loc.
La fel de importanta este si alegerea unui cap pentru trepiedul foto potrivit. Daca nu va permiteti o investie intr-un cap panoramic complex, dedicat, atunci un cap tip 3-Way este obligatoriu, acest tip oferind un control foarte bun al reglarilor pe fiecare axa in parte. Astfel, panoramarea este controlata printr-o maneta independenta, iar gradatiile de pe cap ajuta fotograful la pozitionarea exacta a aparatului pentru realizarea fiecarei imagini. De asemenea, in timpul realizarii fotografiilor, sunt pastrate fixe pozitiile tilt (inclinarea sus – jos) si landscape ( portret), ale aparatului foto. Un alt aspect de care trebuie sa tineti este dotarea capului cu cel putin o bula de nivel, care sa ajute la pozitionarea corecta pe verticala si orizontala. Pentru o pozitionare a capului perfect orizontala fata de sol este necesara utilizarea unui sistem half bowl pe trepied.
Este recomandata si utilizarea unui filtru de polarizare care reduce reflexiile de pe suprafete precum apa sau sticla si satureaza culorile prin eliminarea luminii incidente care creeaza o nuanta gri-albastruie, specifica in general zilelor insorite de vara.
Pentru peisajele in care cerul ocupa o parte importanta din imagine sau contrastul dintre cer si restul cadrului este mare, se recomanda utilizarea unui filtru neutral gradual care inchide cerul cu cateva diafragme, in functie de densitatea filtrului ales (25% sau 50%).
Setarile aparatului
Valoarea ISO: Este de preferat ca aceasta sa fie 100. Daca este necesar acesta poate fi marit dar nu foarte mult, in functie de performantele aparatului foto.
Masurarea luminii: Este recomandata ca masurarea sa fie evaluativa (Evaluative metering). Acest tip de masurare a luminii presupune impartirea fotografiei in mai multe segmente, fiecare fiind masurat in parte, prioritate in decizia finala avand-o zonele din imagine care sunt in focus.
Focusul: Fiind vorba de fotografierea peisajelor, este important ca o zona cat mai mare din cadru sa fie clara sau focalizata. Se recomanda focusul manual, iar daca nu sunteti siguri ca puteti face clarul corect, puteti folosi focusul automat, alegand toate punctele de focus – aparatul incercand, in acest caz, sa atinga cat mai multe puncte si sa faca o medie. Daca alegeti focusul manual, este recomandat sa alegeti focalizarea la infinit.
Diafragma: Diafragma este cea care da profunzimea de camp, sau zona din imagine care se afla in clar. Pentru fotografiile de peisaj, unde se doreste ca o zona cat mai mare din fotografie sa fie clara, este recomandata o diafragma cat mai inchisa, reprezentata printr-un numar cat mai mare. Indicata este alegerea unei valori intre 8 si 11, deoarece o deschidere mai mare sau mai mica decat aceste valori va reduce din claritate. Desi se spune ca, cu cat diafragma este mai inchisa, cu atat imaginea este mai buna, constructia obiectivelor, in special a celor neprofesionale, ar putea genera uneori diferite aberatii.
Programul: Acesta se alege si in functie de obisnuinta fotografului. Desi se recomanda modul Manual, fotografii aflati inca la inceput de drum si care nu stapanesc destul de bine aparatul sau tehnica foto, pot intampina unele dificultati, fiind recomandat, in acest caz, programul de prioritate de diafragma. Acesta permite setarea ISO si a diafragmei de catre fotograf, restul setarilor fiind realizate de softul aparatului foto.
Balansul de al: Acesta se alege in functie de conditiile meteorologice in care se realizeaza fotografiile – soare, nori, umbra etc. – sau se seteaza ”custom” – alegandu-se numarul gradelor Kelvin. Alegerea se face in functie de performantele aparatului foto si experienta fotografului si prin incercarea diferitelor variante, pana la identificarea celei mai bune solutii.
Timpul de expunere: Valorile exacte ale timpului de expunere se seteaza la fata locului. Daca se merge pe modul de prioritate de diafragma, aparatul va alege timpul de expunere. In modul manual acesta se va alege in urma realizari de imagini de proba, selectandu-se valoarea cu cele mai bune expuneri. In cazul in care, in urma citirilor, timpul de expunere este prea lung, peste 1/60, se recomanda deschiderea diafragmei – tinandu-se cont ca aceasta sa nu fie mai mica de 8 – sau cresterea valorii ISO.
Calitatea imaginii: Este de asemenea recomandata fotografierea in mod RAW, care permite mult mai multe posibilitati de prelucrare ulterioara – expunere, luminozitate, contrast, saturatia culorilor etc.
Numarul de imagini: Numarul de imagini din panorama stabileste si marimea imaginii finale. O panorama poate fi alcatuita si din imagini pe mai multe randuri, situatie in care este necesar un program care sa poate prelucra astfel de panorame. Ca regula de fotografiere, suprafata dintr-o imagine care trebuie sa fie suprapusa peste cealalta imagine, pentru a crea imbinarea, este de o treime.
La fotografiile la care subiectul este departe de aparat, fotografierea este mai usoara, nefiind necesara o precizie foarte mare. La subiectele apropiate, gradul de precizie trebuie sa fie mult mai mare. Aici este nevoie ca punctul nodal al sistemului aparat – obiectiv sa fie cel de rotatie al aparatului, pentru a permite softurilor sa lipeasca imaginile.
Punctul nodal este diferit pentru fiecare tip de camera, dar in general este la mijlocul obiectivului, nefiind acelasi cu cel de prindere al aparatului pe capul de trepied.
Toate imaginile trebuie sa fie expuse la fel, altfel va fi dificila unirea lor in program si procesarea lor pentru obtinerea panoramei.
In speranta ca aceste cateva informatii va vor fi utile, asteptam cu interes parerile, sugestiile si de ce nu, fotografiile voastre.
[slideshow]
Fotografiile din imagine sunt realizate pentru exemplificare, de catre colegii nostri.