De ce prefera fotografii blitz-urile Hensel
De ce prefera fotografii Hensel?
Prima data cand am auzit de blitz-urile Hensel a fost pe vremea cand faceam cursul de fotografie la Centrul de Pregatire Profesionala in Cultura (CPPC).
De atunci am continuat sa aud acest nume pomenit din ce in ce mai mult. In recomandarile fotografiilor cu vechime care raspundeau celor mai tineri referitor la ce lumini sa foloseasca sau in discutiile dintre amici care isi impartaseau unii altii experientele.
Atat de des am auzit acest nume, incat am devenit curioasa.
Ce calitati ascund aceste lumini incat sunt recomandate de toti?
Si am pornit, nu doar in istorie, cu inceputul, adica cu primii pasi ai firmei producatoare, pentru ca istoria unei companii este un indiciu a experientei si calitatii produselor sale, ci si prin tara, cautand marturii de la cei care lucreaza zi de zi cu ele.
Astfel am alfat ca in 1963 a luat nastere compania HENSEL-STUDIOTEHNIK care distribuia lumini halogene si blitz-uri catre studiourile profesionale de fotografie din Germania. Doua decenii mai tarziu ei introduc prima serie de blitz-uri, iar la finalul anilor `80 completeaza seria cu surse de lumina si accesorii. De-a lungul aniilor `90 continua largirea gamei si imbunatirea produselor deja pe piata, pentru ca anii 2000 sa inregistreze succesele aduse de redesign-ul gamelor EXPERT PRO si PRO PLUS, dotate cu unitatea de control prin radio incorporata.
Toate blitz-urile HENSEL sunt fabricate in Germania, din componente cu origine verificata. Un exemplu ar fi carcasa de metal, care garanteaza o rezistenta indelungata in timp si un grad ridicat de protectie la intemperii. Tocmai de aceea si garatia oferita de producator acestor blitz-uri profesionale de studio este de 3 ani. Un lucru util, insa rar utilizat, pentru ca modul cum sunt realizate le face foarte rezistente, chiar si atunci cand au unele mici accidente, cum se mai intampla in studiourile in care se tin cursuri de fotografie.
Cu un astfel de studio am luat si legatura, pentru ca cele mai competente raspunsuri la nelamurilele noastre pot veni doar de la cei care lucreaza mereu cu aceste lumini.
Daniel Baltat, de la Scoala de Fotografie din Sibiu (www.cursurifoto.ro), ne-a marturisit ca: „Imi plac atat ca utilizator a lor in fotografia comerciala cat si ca lector, in lucru cu studentii. Imi fac munca mult mai uşoara şi mai simpla. Consider ca la ora actuala solutiile oferite de Hensel sunt un varf de tehnologie in materie de blitz-uri. Mai sunt o multime de mici amanunte, plecand de la butoanele digitale la carcasa de aluminiu, care per total le fac sa fie foarte agreabile in utilizare. A meritat sa realizez aceasta investitie, pentru ca sunt facute sa dureze multi ani si dau un sentiment de siguranta, ca nu ma vor lasa „cu ochii in soare”.
Practic, cu Hensel imi satisfac toate necesitatile in domeniul fotografiei de studio. Ce imi doresc acum este sa imi completez gama de accesorii pentru ele. Spre deosebire de alte tipuri de lumini, Hensel sunt niste blitz-uri care merg “ceas”. Au un control foarte precis al intensitatii luminoase iar lumina de modelare chiar modeleaza!
De asemenea, faptul ca poti controla fiecare grup de lumini separat, fara a atinge blocul de lumini, doar prin radiocomanda, este un avantaj imens, mai ales cand esti sub presiunea timpului.”
Cuvinte care confirma ceea ce se precizeaza si in specificatiile tehnice care insotesc blitul. Aflu astfel ca modelul EXPERT PRO 500W, de exemplu, se remarca prin faptul ca este complet digital, nu doar panoul de control exterior, ci si circuitele placilor electronice interioare, asigurandu-se astfel consistenta si precizie de la flash la flash a puterii si a temperaturii de culoare. Asupra temperaturii de culoare se mai poate actiona si prin inlocuirea geamului de protectie, atunci cand se utilizeaza unul dintre modelele capabile sa schimbe temperatura de culoare şi calitatea luminii, in functie de preferintele fotografului. Sunt disponibile geamuri cu efect de gheata pentru obtinerea unei luminii difuze, fiind tratate diferit in functie de temperatura de culoare dorita, mai calda sau mai rece.
De altfel gama mare de accesorii, si usurinta cu care ele pot fi schimbate, dar si faptul ca ele se potrivesc tuturor blitz-urilor, indiferent de putere, a fost mentionata si de Dan Comaniciu, de la Shots Studio din Braşov, care a remarcat faptul „sunt oferite cu o gama larga de accesorii si suport pentru produse. Un aspect impresionant este timpul foarte scurt de descarcare, in special la noua gama de generatore portabile Porty Lithium. Dar partea cea mai importanta este fiabilitatea in timp a produselor si rapiditatea cu care se pot desfaşura sedintele foto.”
Maius Iacob, de la Photon din Bucureşti, a completat: „Fata de celelalte branduri cu care am lucrat, am remarcat in primul rand usurinta cu care se monteaza softboxurile si celelalte accesorii, ceea ce duce la o mare usurinta in manevrabilitate. Urmatorul lucru care m-a impresionat a fost viteza de reincarcare. Plus un lucru nemaipomenit: posibilitatea de a modifica treptele de diafragma direct din emitatorul radio.”
Aceasta posibilitte de a efectua modificari rapide, fie ca este vorba de setari ale blitz-urilor sau a accesoriilor, este un alt aspect important care apare atat in specificatiile tehnice, cat si in marturiile celor cu care am stat de vorba. „Am ajuns sa folosesc Hensel, dupa ce am experimentat cu diferite brand-uri. Motivele care m-au determinat sa aleg in final Hensel au fost in primul rand timpul foarte scurt de schimbare a diferitelor modificatoare de lumina (quick release)” ne spunea Dan Comaniciu.
In ceea ce priveste accesoriile, mecanismul rapid de schimbare permite, printr-o singura miscare a butonului, schimbarea rapida a oricaror accesorii, de la reflectoare, grid-uri sau voleuri la softbox-uri. Referitor la modificarile de lumina, desi pare mai complicat, ele se realizeaza la fel de facil, datorita potentiometrului de variatie a puterii blitzului. Datorita tehnologiei digitale totale, inclusiv a placilor electronice interne, puterea blitz-ului poate fi ajustata in intervalul a 6 diafragme si are aceeasi consistenta si exactitate de la flash la flash. Potentiometrul are ajustari precise, de 1/10, ce coincid cu diafragma obiectivului aparatului foto, lucru care garanteaza o ajustare exacta.
Si Daniel Baltat este incantat de faptul „ca exista o unitate in gama, ca accesoriile sunt compatibile intre un blitz de 1.000 de w şi unul de 500 de w sau unul de 250 de w. In plus, exista o multitudine de accesorii compatibile cu capetele Hensel, dar in acelasi timp, nu lipsesc dotarile cu celule slave, astfel incat pot lucra in modul clasic cu alte blitz-uri. Şi imi mai place ca pot schimba, fara a trimite luminile in service, lampa de modelare si lampa blitz-ului. Si ca lucrez foarte uşor cu ele. De asemenea, calitatea net superioara a pieselor componente, apoi tehnologia avansata de control a luminii, controlarea blitz-urilor prin radiocomanda pe canale si faptul ca este posibil declanşarea acestora simultan prin radiocomanda, un lucru important atunci cand timpul de expunere poate fi dus pana la limita de sincronizare a aparatului foto – la o declansare cu fotocelule slave acest lucru este imposibil. Lumina de modelare imita perfect unghiul de iluminare si intensitatea blitz-ului.”
Lumina de modelare, care a fost apreciata de toti fotografii cu care am discutat, poate functiona in trei moduri, proportional cu puterea luminii de blitz, la putere maxima, independent de setarile blitz-ului, inchisa complet sau se poate regla durata de functionare a lampii de modelare la putere maxima pe o perioada prestabilita, iar daca blitzul nu este folosit, ea se reduce automat la o valoare mica, astfel incat sa nu incalzeasca blitz-ul in mod nejustificat sau sa solicite ventilatorul fara sens.
Un rol important, si in protectia termica, il are carcasa din aluminiu, care permite o raciere eficienta, astfel incat sistemul elecronic al blitz-ului sa nu lucreze in conditii de temperatura ridicata. In acelasi timp, il face uşor, elegant si rezistent, chiar si la folosirea zilnica in conditii de transport dintr-o locatie in alta.
Si dupa ce am colindat prin toata tara, cautand raspunsuri si vorbind cu o parte din cei care utilizeaza luminile de studio Hensel, doar o mica parte, pentru ca sunt sute de studiouri care folosesc aceste blitz-uri, am ajuns la o colcuzie pe care a ilustrat-o cel mai bine Daniel BaltatI: „Cu ani buni in urma priveam la blitz-urile Hensel precum privea vulpea strugurii din varful viei, despre care zicea ca-s acri. Dar trebuie sa mai spun ca atunci erau si alte vremuri, banii erau mai putini si, ca fotograf, eram la inceput de drum, mai naiv si mai visator. Alegeam produsele dupa preturi si nu dupa calitate. Unele lucruri nu le puteam intelege. Aşa cum nu puteam intelege de ce un Hensel costa mai mult decat alte brand-uri, lucru valabil de altfel si azi. Prea multe informatii pe net nu gaseai, fotografia romaneasca incoltea timid. De ceva vreme detin un set de blitz-uri Hensel. Ca si utilizator de blitz-uri Hensel pot sa ma declar multumit de performantele acestora si pot spune ca acum am inteles ca daca vreau calitate trebuie sa aleg calitate, iar Hensel o ofera din plin.”
Caracteristici:
-
Buton On/OFF
-
Buton touch pentru test de blitz.
-
CCnfirmare audio la incarcarea blitz-ului.
-
FC (flash control)
-
Buton pentru SLAVE optic incorporat
-
Buton de incarcare
-
Buton pentru lampa de modelare (PROP, OFF, FULL şi durata)
-
Lampa de modelare
-
Potentiometru de variatie a puterii blitz-ului
-
Display digital de masurare a puterii blitz-ului
-
Sistemul APD
-
Priza pentru cablul sincron
-
Geam de protectie
-
Schimbarea rapida a lampii de blitz si a lampii de modelare
-
Mecanism rapid de schimbare a accesoriilor
-
Ventilator incorporat
-
Adaptor pentru stativ
-
Suportul de umbrele incorporat
-
Carcasa din aluminiu
-
Manerul