Profil de fotograf: Toma Bonciu
Toma Bonciu ne incanta vizual aproape zilnic, cu fotografiile postate pe Facebook, iar fotografiile lui sunt captivante, parca desprinse dintr-o lume ireala.
Este un fotograf talentat si apreciat si de aceea, va invitam sa-l descoperiti:
– Cum a aparut pasiunea pentru fotografie?
– Pot sa spun ca pasiunea pentru „realizarea de imagini” a existat de mic dar a evoluat sub diferite forme. La inceput a fost pasiunea pentru imagini generate 3D si asta m-a condus spre un job de Lead 3D Artist la o firma din Bucuresti care facea jocuri pentru console. Apoi, treptat, pasiunea s-a mutat incet pana cand in 2005 mi-am cumparat un aparat foto digital, un Canon PowerShot A700. De atunci am capatat „microbul” pentru fotografie. Bineinteles ca totul a continuat cu achizitii de noi aparate, cu preocupari din ce in ce mai complexe pentru fotografie, cu iesiri din ce in ce mai dese si uite asa am ajuns, fara sa imi dau seama, sa gandesc in fotografii si sa incerc sa si traiesc din asta.
– Ai vreo preferinta pentru un anumit tip de fotografie? Sau mai bine spus, ce tip de fotografie te-a atras sau te atrage cel mai mult?
– Ca toata lumea am inceput cu fotografia de natura, fiind cea mai accesibila. In continuare este tipul de fotografie care ma atrage cel mai mult doar ca o practic la alt nivel in acest moment, cu o alta intelegere.
– Nu este niciun dubiu, fotografiile tale sunt foarte reusite. Cum ai reușit sa-ti îmbunatatești tehnica fotografica?
– Cred ca in evolutia unui fotograf sunt mai multe etape dar inceputul cu adevarat in arta de a face fotografii, cred eu, este atunci cand realizezi ca o fotografie este mult mai mult decat o simpla redare a realitatii din fata ta. Atunci cand incepi sa „vizualizezi” fotografia finala inainte de a apasa butonul de declansare a camerei foto. Cred ca abia am inceput acest drum al „vizualizarii” si ca anii ce vor urma vor fi o minunata calatorie. Trebuie sa spun ca acest mod de a experimenta fotografia de natura ma ajuta sa descoper in mine lucruri fie de mult uitate, fie nestiute. Modalitatea mea de exprimare in fotografie sunt convins ca va evolua in timp si sper sa reusesc sa exprim in fotografiile mele un echivalent a ce am vazut si am simtit in fata unui cadru, la un moment dat.
– Multi artisti se inspira din operele altor mari artisti. Tu ce inspiratii ai?
– Ca si inspiratii, atat pentru arta incadrarii dar si pentru tehnica de prelucrare, consider ca Ansel Adams (ca si fotograf) si Ivan Shishkin (ca si pictor) au avut cea mai mare influenta asupra mea. De la Ansel Adams am preluat multe incadrari pe anumite genuri de subiecte si tot de la el si tehnica de editare a fotografiilor proprii (la un alt nivel datorita soft-urilor de editare existente acum … dar ideea de baza in editare a aceeasi). In momentul in care stii cum inregistreaza senzorul camerei o fotografie, te uiti la picturi, in cazul meu la marele pictor rus Ivan Shishkin si spui: astea sunt imagini gata editate. Prin editare nu inteleg o deformatie a naturii pentru ca in primul rand rolul meu ca si artist nu este sa redau realitatea. Eu ma refer mai degraba la incercarea de a exprima ceva, o traire, o experienta, un sentiment. Senzorul camerei foto nu va surprinde niciodata realitatea care o vedem cu ochii nostri: nu este suficient de performant pentru a face acest lucru. Noi, de exemplu, putem vedea in acelasi timp detaliile din nori si frunzele padurii, ori senzorul nu poate sa faca acest lucru: cu alte cuvinte camera foto oricum nu inregistreaza realitatea. Editarea vine ca un liant intre lumi … intre exterior si interior, intre exteriorul fizic si interiorul complex si plin de trairi si sentimente al mintii, al sufletului, al inimii.
– Cum ai defini activitatea ta fotografica principala?
– Fotografie de natura prin workshop-uri de fotografie si editare foto si probabil in viitor ateliere de fotografie de o zi cu tematica de editare a fotografiilor de natura.
– Ce consideri ca te deosebeste pe tine, fata de majoritatea fotografilor din acelasi segment?
– Cred ca fiecare din noi e unic si in consecinta si modalitatea de a se exprima fotografic e diferita. Cred ca incep sa imi conturez un stil propriu, fie ca e vorba de genul de cadre care le aleg, de experimente foto miscate, fie ca e vorba de un anume stil de editare a fotografiilor.
– Ai participat la expozitii, concursuri de fotografie sau alte evenimente in domeniu?
– Pana de curand fotografia a fost pentru mine o pasiune numai a mea si pentru a ma descoperi pe mine. De ceva timp am inceput sa o impartasesc si cu cei din jurul meu. Momentan nu am participat la expozitii sau evenimente si nici nu am vreun premiu.
– Despre proiectele realizate pana acum, ce ne poti povesti?
– Ca si realizari personale pot numi cele doua workshop-uri de fotografie si editare foto care le-am organizat in 2012, la Magura-Brasov (octombrie) si Cheile Bicazului-Neamt (noiembrie) la care s-au ocupat toate locurile si care au iesit, cred eu, foarte bine. La aceste workshop-uri nu este vorba numai de sedinte foto sau momente in care stam la calculator si editam fotografiile facute ci si de cunoasterea de noi oameni cu aceeasi pasiune ca si tine. E o experienta faina si de fiecare data am fost placut impresionat de modul in care s-au inchegat grupurile la aceste doua evenimente, astfel ca, la plecare ne desparteam ca niste vechi prieteni, promitand ca ne vom vedea din nou.
– Fiecare fotograf se mandrește cu doua lucruri: portofoliul lui și ’gear-ul’ pe care îl are în dotare. Ce parere ai? (cateva informatii despre echipamente si modul cum te ajuta in activitatea fotografica)
– Fotografia nu o faci numai pentru tine: daca ar fi asa ai tine-o undeva ascunsa si te-ai uita numai tu. Deci nu este o arta egoista … e adevarat ca trairea fotografului e mult mai intensa decat cel care priveste. Practic prin prezentarea portofoliului propriu, un fotograf retraieste momentele surprinse in fotografii. E ciudat cum doar privind o fotografie incepi sa simti parca bataia vantului sau auzi sunetele din acele momente. Raspunsul este „da” in privinta portofliului. In ce priveste aparatura, eu personal, nu ma mandresc cu ea. Nu chitara face melodia ci chitaristul … nu cuptorul de ultima generatie face mancarea buna ci bucatarul … daca ne cumparam o vioara de un milion de euro nu ne putem astepta sa si dam concerte de a doua zi. Acelasi lucru e valabil si in fotografie. In acelasi timp e adevarat si ca aparatura te ajuta sa obtii o calitate superioara a fotografiilor. De exemplu in fotografia de natura pe langa aparatul foto si obiective de calitate, nu ma despart niciodata( in proportie de 90% din cazuri) de trepied.
Fara trepied obtinerea unor imagini de calitate superioara o consider imposibila in anumite situatii. Detin in prezent un trepied Manfrotto 190XPROB din aluminiu, iar la workshop am avut ocazia sa testez si versiunea din carbon . User-review, aici.
Apoi filtrele, iarasi sunt o componenta esentiala in fotografia de natura. Un filtru de polarizare nu va putea fi niciodata simulat in editare. Filtrele graduale neutre sunt iarasi esentiale pentru a putea expune corect zone cu intensitati luminoase foarte diferite. Chiar si un simplu declansator de cativa zeci de lei are si el rolul sau in obtinerea unei imagini calitativ superioare.
– Poveste-ne putin si despre proiectele de viitor.
– Pai urmeaza workshop-urile de la Magura-Brasov (ianuarie 2013) si Ciocanu-Sirnea, Brasov (februarie 2013) iar apoi mai vedem. Vreau sa incerc sa vand si print-uri cu fotografiile mele. Momentant lucrez la un album foto personal care sper sa-l si termin in cateva luni.
– Multumim pentru amabilitatea de a raspunde acestui interviu, Toma. Iti dorim mult succes in continuare si cu siguranta, atat noi cat si restul comunitatii foto, vom urmari cu mare interes activitatea ta, in viitor.
– Cu multa placere. Si eu va multumesc pentru acest interviu si va doresc succes in activitatea voastra.
Mai multe despre Toma Bonciu se pot gasi pe site-ul personal: www.tomabonciu.ro
Dreptul de autor al fotografiilor postate sunt proprietatea exclusiva a fotografului sub numele caruia s-au publicat fotografiile/articolul. Fotograful declara in mod implicit prin inscrierea imaginilor in acest proiect, ca este detinatorul drepturilor de autor asupra acestestora si isi asuma toate consecintele legale in cazul in care se dovedeste ca nu detine drepturile intelectuale asupra fotografiilor. Fotografiile publicate sunt protejate de legea Dreptului de Autor (LEGE nr.8 din 14 martie 1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe ) si orice incercare de utilizare a acestor fotografii fara dreptul explicit al autorului, se pedepseste conform legii in vigoare.
Pingback: User-review Toma Bonciu: Manfrotto 190CXPRO 3 - Photosetup Blog